2015. február 27., péntek

Magyarország borpiaca

Az AKI PÁIR adatai alapján a földrajzi jelzés nélküli és az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borok belföldön értékesített mennyisége összesen 6 százalékkal emelkedett 2014-ben 2013-hoz viszonyítva. A fehérborok eladása 18 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi volument, míg a vörös- és rozéborok értékesítése 5 százalékkal csökkent.
A fehérborok közül a földrajzi jelzés nélküli borok eladása 4 százalékkal, az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott boroké 53 százalékkal nőtt. A vörös- és rozéborok közül a földrajzi jelzés nélküli borok forgalma 6 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban, ugyanakkor az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borok értékesítése 23 százalékkal esett.
A belföldön termelt borok feldolgozói értékesítési ára 2 százalékkal mérséklődött 2014-ben 2013-hoz képest. A fehérborok ára 1 százalékkal emelkedett, a vörös- és rozéboroké 4 százalékkal csökkent. A fehérborok közül a földrajzi jelzés nélküli borok átlagára 4 százalékkal csökkent, ugyanakkor az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott boroké 2 százalékkal nőtt. A földrajzi jelzés nélküli vörös- és rozéborok ára 4 százalékkal mérséklődött, az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott vörös- és rozéboroké nem változott számottevően 2014-ben az előző évi átlagárhoz viszonyítva .
A KSH adatai szerint Magyarország bor-külkereskedelmi (gyöngyöző bor és pezsgő nélkül) egyenlege mind mennyiségben, mind értékben pozitív volt múlt év január-novembere között, mennyiségben a duplájára nőtt, értékben 43 százalékkal javult az előző év hasonló időszakához képest. A palackos és a lédig borok exportja volumenben és értékben egyaránt 10 százalékkal emelkedett. A külpiaci értékesítés nagyobb hányadát (61 százalék) a lédig borok tették ki. A palackozott borokból 17 százalékkal, a lédig borokból 6 százalékkal többet szállítottunk ki az országból a tavalyi év első tizenegy hónapjában, mint egy évvel
korábban. Magyarország lédigbor-kivitelének 39 százaléka Németországba, 20 százaléka Csehországba, 15 százaléka Litvániába és 10 százaléka Szlovákiába került. A palackos borok 21 százalékát Szlovákiába, 21 százalékát az Egyesült Királyságba és 19 százalékát Csehországba szállítottuk. A nemzetközi borpiacon a magyarországi fehérborok vásárlását részesítették előnyben (80 százalék) a vörös- és rozéborokkal szemben.
Magyarország borimportja 13 százalékkal csökkent a megfigyelt időszakban. Az import 87 százaléka lédig, a többi palackos kiszerelésű volt. A lédig borok csaknem teljes mennyisége Olaszországból érkezett hazánkba. A palackos borok 41 százaléka Németországból származott, ugyanakkor nagyobb mennyiséget vásároltunk Olaszországból (31 százalék) és Spanyolországból
(12 százalék) is. A palackos és a lédig kiszerelésű borok behozatalának összértéke 28 százalékkal csökkent a vizsgált időszakban. Ezen belül a palackos borok importjának értéke 15 százalékkal emelkedett, a lédig boroké csaknem a felére esett (-48 százalék) az egy évvel korábbihoz képest.
Magyarország pezsgőexportja mennyiségben 15 százalékkal, értékben csupán 1 százalékkal csökkent 2014. január-november időszakában az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A legtöbb pezsgőt Svédországba (25 százalék) és Észtországba (17 százalék) szállítottuk. Az import mennyisége 46 százalékkal, értéke 38 százalékkal esett a vizsgált időszakban. Pezsgőbehozatalunknak 81 százaléka Olaszországból, 13 százaléka Németországból származott.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése